Telefon +48 502 234 467

Telefon

Email 

mask

Pospółka. Czym jest i do czego służy?

Pospółka jest sypką mieszaniną żwirupiasku o różnych frakcjach. Ze względu na swoje unikatowe właściwości, stosuje się ją na szeroką skalę w budownictwie.

Czym charakteryzuje się pospółka?                

Pospółka, oferowana przez nasze przedsiębiorstwo, klasyfikowana jest jako jeden z gruntów gruboziarnistych.

Wedle obowiązujących w Polsce norm zawartość sumy frakcji żwirowej i kamienistej, czyli grupy ziaren o wymiarach, ograniczonych dwoma kolejnymi sitami, służącymi do badania krzywej uziarnienia kruszyw, musi wynosić od 10 do 50%.

Pospółka gliniasta to kruszywo o frakcji ponad dwuprocentowej.

Frakcja kamienista oznacza ziarna o średnicy ponad 40 mm, żwirowa  w przedziale od 2 do 40 mm.

Jakie zalety ma mieszanina żwiru i piasku?

Pospółka charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami mechanicznymi i filtracyjnymi. Jest wyjątkowo nośna i posiada wysoki współczynnik zagęszczenia.

Gdzie stosuje się pospółkę?

Pospółka jest szeroko stosowna w budownictwie, w tym zwłaszcza w budownictwie drogowym.

Służy do budowy nasypów kolejowych i drogowych oraz do warstw odsączających i mrozoochronnych. Jest podstawą fundamentów oraz podbudowy, a także nawierzchni dróg piaskowo żwirowych, polnych oraz leśnych.

To nie koniec jej wszechstronnego zastosowania. Stanowi bowiem idealny materiał na podbudowy pod kostkę betonową i granitową oraz jest kruszywem, doskonale nadającym się do zasypywania wykopów. Pospółka służy także do wykonywania warstw filtracyjnych oraz do produkcji betonów.

Co to jest pospółka kwalifikowana?

Pospółka jest kruszywem naturalnym, natomiast pospółka kwalifikowana to pospółka produkowana sztucznie według pożądanych norm branżowych. Takie kruszywo jest poddawane uszlachetnieniu, czyli przesianiu i płukaniu. W efekcie usunięte zostają z niego frakcje pylaste.

Wyroby budowlane z użyciem pospółki znajdują się zatem dookoła nas. Jest to kruszywo niezwykle pomocne przy budowie autostrad czy kolejowych nasypów. Dzięki niej drogi pozostają odporne nawet na bardzo niskie temperatury.