Jakie kruszywo na podjazd?
Dużą popularnością w zakresie systemów utwardzania powierzchni stosowanych na podjazdach i parkingach cieszy się kostka brukowa. Jednak jej wybór wiąże się z wysokimi kosztami zakupu i ułożenia kostki, która jednocześnie obniża wodoprzepuszczalność i paroprzepuszczalność gruntu, co przy silnych deszczach może powodować lokalne podtopienia i być przyczyną wilgoci w garażu lub piwnicy. Alternatywą dla kostki brukowej na podjeździe może być kruszywo. Które sprawdzi się najlepiej?
Kruszywo na podjazd żwirowy
Funkcjonalnym, a zarazem estetycznie ciekawym rozwiązaniem jest podjazd żwirowy. Podjazdy żwirowe oferują wiele zalet, z których jedną jest relatywnie niski koszt inwestycji – materiał nie jest drogi, a jego ułożenie nie wymaga od inwestora opłacenia wyspecjalizowanej ekipy czy wynajmu kosztownych maszyn budowlanych. Dodatkowym atutem jest tempo prac – podjazd żwirowy buduje się znacznie szybciej niż nawierzchnie z bruku. Warto przy tym pamiętać, że podjazd żwirowy często jest „żwirowym” wyłącznie z nazwy, gdyż do jego budowy można wykorzystać także inne kruszywa i wbrew obiegowej opinii żwir nie jest tym wybieranym przez inwestorów najczęściej.
Do budowy nawierzchni żwirowej nadają się kruszywa o nieregularnych i ostrych krawędziach, które dobrze się klinują i zagęszczają – dzięki temu nawierzchnia jest trwała i komfortowa w użytkowaniu, a pojedyncze kamyki nie obsypują się podczas uruchamiania samochodu. Najczęściej na podjazd wybiera się kruszywa łamane.
Kruszywa łamane na podjazd
Wśród najbardziej popularnych kruszyw łamanych wybieranych do budowy podjazdów w domach jednorodzinnych zalicza się:
- tłuczeń (materiał frakcji 31-63 mm),
- kliniec (frakcja 4-31 mm),
- grys (kruszywo łamane posortowane na frakcje 2-8, 8-16, 16-22 mm)
- miał kamienny (0-5 mm).
Obok kruszyw łamanych częste są podjazdy wykonywane sensu stricte z żwiru. Ważnym jest, aby do budowy podjazdu nie wybrać żwiru rzecznego. Żwir rzeczny w odróżnieniu do kruszyw łamanych ma zaokrąglone ziarna, co przekłada się na niską stabilność podłoża. Zaokrąglone ziarna łatwo przemieszczają się w trakcie eksploatacji podjazdu, w wyniku czego na jego powierzchni mogą powstawać koleiny.