Istnieje wiele typów kruszyw drogowych, a nie wszyscy inwestorzy mają sprecyzowane, czego konkretnie potrzebują. Do przeprowadzenia prac związanych z budową, remontem, modernizacją dróg konieczne jest nabycie wysokiej jakości kruszywa. Podsypka występuje w wielu wersjach do wyboru. Zobacz, jakie materiały wyróżniamy w tej kategorii i czym różnią się poszczególne opcje.
Kruszywa dzielimy ze względu na ich właściwości i zastosowanie. Biorąc też pod uwagę wielkość frakcji, możemy wyróżnić kilka rodzajów kruszyw drogowych. Oto niektóre z nich wraz z charakterystyką i przeznaczeniem.
Kruszywo łamane
Kruszywo łamane to popularny materiał, który powstaje w wyniku mechanicznego rozdrabniania skał. W ten sposób udaje się uzyskać kruszywa o zróżnicowanych frakcjach od małych 0-4 mm, 4-8 mm, aż po całkiem spore 8-16 mm, 16-32 mm. W zależności od rozmiaru ziaren, kruszywo łamane może mieć różne zastosowania – często przy budowie nawierzchni drogowych o mniejszym natężeniu ruchu, takich jak chodniki, alejki parkowe czy place manewrowe.
Tłuczeń
Ten materiał drogowy powstaje z łamania skały i rozkruszania jej na drobniejsze fragmenty, Obróbce zazwyczaj poddawany jest granit, bazalt czy piaskowiec. Tłuczeń charakteryzuje się dużą trwałością i odpornością na ścieranie, dzięki czemu jest często wykorzystywany w budowie dróg o większym natężeniu ruchu, takich jak drogi krajowe czy autostrady, a nawet w układaniu nawierzchni kolejowych.
Kruszywo i piasek łamany
W zależności od frakcji wyróżniamy też kamień lub piasek łamany. Każdy z nich to materiał o dużych rozmiarach, który może być wykorzystany w budowie dróg jako warstwa stabilizująca nawierzchnię. Kamień łamany może być pochodzenia naturalnego lub sztucznego, w zależności od zastosowania. Oprócz tego jest stosowany do prac drenarskich, aby chłonąć nadmiar wody z terenów podmokłych lub stabilizować grunty i umacniać rowy melioracyjne.
Piasek
Piasek to bardzo drobny materiał drogowy stosowany głównie do utwardzania i stabilizacji podłoża pod nawierzchnię główną. Piasek jest często stosowany w miejscach, gdzie grunt jest zbyt miękki i wymaga dodatkowego wzmocnienia. Piasek może być również wykorzystywany jako element mieszanki asfaltowej, do produkcji betonu, robienia podbudowy pod kostkę granitową czy remontowania dróg bocznych.
Żwir
Żwir to rodzaj kruszywa drogowego, który charakteryzuje się dużą wytrzymałością i odpornością na ścieranie. Jest często stosowany w budowie drogi jako materiał stabilizacyjny, ale też pogłębiania rzek czy produkowania mas bitumicznych. Żwir może być pochodzenia naturalnego lub sztucznego, zazwyczaj pochodzi z osadowych skał okruchowych.
Duży wybór kruszywa drogowego pozwala dopasować go pod względem frakcji do charakteru konkretnej inwestycji. W zależności od tego, co wybierzesz, możesz uzyskać stabilną nawierzchnię drogi czy podjazdu, jak również osuszyć tereny podmokłe, ze skłonnością do powstawania błota. Kruszywa mają też szerokie zastosowanie w produkcji betonu i innych materiałów budowlanych.